czwartek, 31 lipca 2008

Sposoby deweloperów na utrzymanie cen mieszkań

Sprzedaż deweloperów była w II półroczu najniższa od roku. I nawet nie pomagają zwiększone wydatki na reklamy czy dodatkowe bonusy.

Sytuacja na rynku mieszkań to w tej chwili czas klienta. Kuszą nas reklamy i obietnice w nich zawarte. Każdy dodatek mieszkaniowy jest gruby, jak nigdy dotąd. Na klientów czekają gotowe już mieszkania i to w atrakcyjnych lokalizacjach. A klientów jak ostatnio nie było, tak nie ma.

By pobudzić malejący popyt część deweloperów postawiła w tym roku na marketing i reklamę. Niektóre spółki wydały już na ten cel nawet 10 razy więcej niż w roku ubiegłym. Jednak to nie stymuluje wzrostu popytu na oczekiwanym poziomie. Inni deweloperzy postawili na kuszenie klientów dodatkowymi atrakcjami: wycieczkami zagranicznymi, bonami na sprzęt AGD czy meble. Standardem są już bezpłatne miejsca garażowe dodawane do mieszkań.

Niektórzy deweloperzy przekształcają wcześniej planowane inwestycje mieszkaniowe na inwestycje biurowe – tutaj powierzchnie sprzedają się bez problemów. Część deweloperów wstrzymała także realizację kolejnych swoich inwestycji – czekają na powrót klientów. Ostatecznym krokiem jest obniżanie cen za m2 mieszkania, ale z tym wstrzymują się wszyscy. No bo czy niższa cena spowoduje zwiększenie sprzedaży? Historia pokazuje co innego – podobna sytuacja na rynku mieszkaniowym miała już miejsce na początku XXI w. i wtedy obniżki cen nie pomogły w sprzedaży. Tak więc dlatego deweloperzy wstrzymują się z takimi decyzjami i wolą przeczekać ten czas. Na zmniejszanie ceny decydują się tylko podmioty, które mają zagrożoną płynność finansową.

Jaki jest inny sposób na wyróżnienie swojej oferty na rynku i przyciągnięcie klientów do swojej inwestycji?

Od jakiegoś czasu obserwujemy na rynku nowy trend - deweloperzy próbują swoich sił w sprzedaży wykończonych już mieszkań. Jak powiedział dla Rzeczpospolitej Jarosław Szanajca, prezes Dom Development, za 3 lata wykańczanie mieszkań przez deweloperów będzie w Polsce standardem, tak jak dziś jest już w całej Europie. Dodatkowy koszt wynikający z tej usługi to kilkaset zł za m2. Ale dla klienta są to tylko same zalety. Więcej informacji w artykule pt. Nowa polityka sprzedaży mieszkań.

Brak komentarzy: