wtorek, 8 grudnia 2009

Szkoła po termomodernizacji

Jednymi z największych konsumentów energii w Polsce, obok nieocieplonych bloków i domów, są także liczne budynki użyteczności publicznej. Wśród nich znajdują się szkoły czy szpitale, których znaczną część budżetu pochłania drogie ogrzewanie. Jest ono tak kosztowne, gdyż budynki tracą niepotrzebnie duże ilości energii przez nieocieplone ściany, dachy i stare okna. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku, jak pokazuje na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie najnowszy raport ROCKWOOL Polska – okazuje się termomodernizacja. Przedsięwzięcie nie tylko skutecznie obniża koszty ogrzewania, ale także poprawia komfort użytkowania budynku.

Szkoła na piątkę
Przykładem udanej termomodernizacji budynku gminnego jest inwestycja zrealizowana w 2005 roku w Szkole Podstawowej nr 12 w Lubinie. Przeprowadzono wówczas kompleksowy remont budynku, który objął:
- ocieplenie ścian zewnętrznych metodą BSO przy użyciu materiału izolacyjnego o grubości 13 cm,
- ocieplenie ścian piwnic materiałem izolacyjnym o grubości 10 cm,
- ocieplenie stropodachu wentylowanego,
- wymianę starych, drewnianych okien na energooszczędne okna PCV z zamontowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi,
- wymianę całej instalacji c.o. wraz z grzejnikami, które zaopatrzono w zawory termostatyczne.

Warto dobrze ocieplać
Realizacja przedsięwzięcia pozwoliła na uzyskanie oszczędności energii rzędu aż 60% przy jednoczesnym polepszeniu komfortu cieplnego w pomieszczeniach szkoły. Dzięki termomodernizacji poprawie uległ także stan techniczny budynku oraz jego wygląd – komentuje Bożena Kowal, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie.

Eksperci Krajowej Agencji Poszanowania Energii zwracają uwagę na jeszcze jedną ważną korzyść, która została osiągnięta podczas ocieplania Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie. Mowa tu o prawidłowej cyrkulacji powietrza w remontowanych pomieszczeniach. W szkole udało się ją uzyskać między innymi poprzez zamontowanie stolarki okiennej
z wbudowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi. Dzięki temu jest zapewniony odpowiedni mikroklimat w budynku, a tym samym nie powstają szkodliwe dla zdrowia grzyby i zawilgocenia.

Co jeszcze jest ważne?
Planowanie termomodernizacji w budynkach oświatowych powinno być szczególnie dobrze przemyślane z wielu względów. W tych przypadkach ważna jest nie tylko poprawa wykorzystania energii w budynkach, skutkująca lepszym komfortem cieplnym i mniejszymi rachunkami za ogrzewanie, ale także bezpieczeństwo dzieci i młodzieży przebywających w szkole. Dlatego planując termomdernizację w budynkach oświatowych, zarządcy powinni zwrócić szczególną uwagę na wybór odpowiedniej jakości materiałów izolacyjnych, w tym na ich cechy związane z bezpieczeństwem pożarowym
i trwałością – mówi Tomasz Kwiatkowski, doradca technicznych ROCKWOOL Polska.

Wzorowa gmina
Na terenie Lubina, oprócz szkoły nr 12, poddano termomodernizacji w latach 2005–2007 aż 20 obiektów oświatowych (w tym 8 placówek szkolnych i 12 przedszkolnych). Celem projektu była redukcja zapotrzebowania na energię cieplną przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2. Łącznie ocieplono ok. 33 tys. m2 ścian zewnętrznych, 28 tys. m2 stropodachów, wymieniono 9 tys. m2 okien i zamontowano nawiewniki w każdym remontowanym pomieszczeniu. Ponadto zmodernizowano 21 układów centralnego ogrzewania, wymieniając m.in. grzejniki i montując zawory termostatyczne. Dzięki podjętym działaniom uzyskano dla budynków średnio 35% oszczędności energii w stosunku do jej zużycia w 2006 roku. Dodatkowym efektem mniejszego zużycia energii jest ograniczenie emisji CO2 na terenie gminy Lubin o blisko 7,5 tys. ton rocznie.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Dobrze by było, aby studium na Ogrodowej w Warszawie też tak ztermomodernizowali. Wtedy na pewno napiszą o tym na blogu - http://copoliceum.blogspot.com/